Umesto uvoda, malo nostalgije…

AZRA – AKO ZNAŠ BILO ŠTO

 

AZRA – MENI SE DUŠO OD TEBE NE RASTAJE

 

Azra-Za.Sva.Vremena.(2012).[MiMLU]

Za početak malo nostalgične muzike na linkovima gore, pre nego što se odlučim hoću li uopšte ostati na wordpressu ili preći na neki drugi host za pisanje onoga što planiram. A planiram dosta toga. Uraditi celi rodoslov nije baš lak posao, pogotovo ako treba uraditi stablo čiji koreni kreću iz sedamnaestog veka. Naravno, blog ne bi bio posvećen samo tome.
U ovom vremenu u kakvom živimo, svakako bi bilo postova posvećenih i akutelnim dešavanjima koje nam svakodnevno zagorčavaju život, kao i nekih priča koje će vas možda razveseliti.

 

Pored youtube linka imate i linkove ka par pesama gore….manje primetne, ali lepe stare nostalgične pesme, odslušajte….

 

10 Comments

  1. Živ bio prezimenjače…
    Takođe istražujem poreklo naših zajedničkih predaka, znam detaljno u zadnjih 150 godina, ali dalje ipak ne…

    Zovem se Milisav, iz Čačka sam 83-će godište, otac mi se doselio iz sela Plešin sa planine Golije (opština Raška)… znamo za Marenoviće iz Vitkovca u Gruži da smo dalji rod (i oni su u Gružu izgleda doseljeni iz Plešina)…
    …pretpostavljam da si ti od tih Marenovića iz Vitkovca…mislim da je anesteziolog na VMA Toza Marenović od njih…
    E sad:
    – ako bi bio ljubazan da mi pošalješ rodoslov koji imaš od 1760-ih…
    – U kojoj opštinskoj arhivi je moguće naći podatke za naše pretke? pretpostavljam iz Kraljeva? (da li da tražim crkvene knjige za trnavsku crkvu?)
    – koju slavu slavi tvoja „grana“? moji (i svi iz Plešina) slave sv Jovana 20.januar, a preslava Ivanjdan 7. juli
    – Kako smo se prezivali pre 18. veka i koju smo slavu slavili? (negde sam čuo Stanojević??!!?, ali nije provereno)
    – iz kog smo plemena? Vasojevići ili smo samo u njihovom srezu živeli? (jer nisu svi Ljevorečani i Lopaćani iz plemena Vasojevića…)
    – da li smo se onda doselili za vreme austrijsko-turskih ratova 1718.-1739.?

    Unapred zahvalan,

    Hristos Vaskrse!

    Sviđa mi se

    Odgovor

    1. Vaistinu Vaskrese Milisave! U našim istraživanjima došli smo do nekih zajedničkih tačaka, ali još nemam urađen rodoslov u digitalnoj formi da bih ga lako maogao poslati.
      Kada ga jednom uradim u nekoj digitalnoj formi, rado ću ga podeliti ne samo s tobom.
      Postoji više grana Marenovića, Tozo Marenović, anesteziolog iz Vitkovca je iz jedne grane – one koja se prilikom seobe odselila preko Morave i došla do Vitkovca.
      Moji preci su pri seobi ostali na Magliču, i Tozo mi je kao i tebe dalji rod.
      Marenovići na Plešinu su koliko mi je poznato najstariji doseljenici u tom mestu.
      – Gde sam tražio podatke? Za svoje sam tražio u matičnim knjigama crkvi Vrdilskih i Studeničkoj a koje se nalaze u Kraljevačkom arhivu. Do pre nekoliko godina pristup knjigama je bio lakši,
      sada su knjige mikrofilmovane, a neke su knjige na žalost mikrofilmovane sa greškom u orijentaciji pri okretanju pa se malo teže koristi mikrofilm.
      Ne znam koju teritoriju pokriva trnavska crkva, ako su se tvoji preci tamo krštavali i ostalo… onda svakako potraži podatke za tu crkvu, ali ako kažeš da ti je se otac doselio iz Plešina
      razmisli o jednom istraživanju na Plešinu. Još uvek ima tamo ljudi koji bi znali da kažu dosta o Marenovićima, mitovima vezanim za familiju i slično. A to je uvek bitno.
      – Da, slava i preslava su nam iste. Ali mislim da se tu nešto menjalo tokom godina ropstva pod turcima. O tom potom, tek ćemo se dopisivati.
      – Nisam čuo da smo se prezivali Stanojević, to mi je novo, da li bi me uputio na izvor informacije, knjigu, bilo šta?
      – Svi Vasojevići slave svega dve slave: Sv. Aleksandar Nevski i Aranđelovdan…
      Nastavićemo…

      Sviđa mi se

      Odgovor

      1. Hvala na odgovoru, eto nisam znao da nas ima u Magliču… Koje selo?Što se tiče Vasojevića, to je pretpostavka, jer je u Plešinu (tamo i danas imamo vikendicu i tu preslavljavamo) legenda da su bila dva brata Marun i Perun, od kojih su nastali Marenovići i Perovići… E sad o tim Perovićima u knjizi Petra Ž Petrovića iz 1929. stoji da su se Perovići, slave Jovanjdan, u varoš Rašku doselili iz Plešina pre 1880. God, te da su Lopaćani! Odatle sam jedino izvukao logiku za Marenoviće, ali bez dokaza… Za Marenoviće iz Gruže u knjizi „Gruža“ Radomir Ilić, strana 231 se kaže da slave sv Luku, a zanimljivo da u istoj knjizi na strani 311 u opisu sela Pečenog piše da ima 2 kuće Marenovića koji se 1865. doselio na ženino imanje i slavi sv Jovana!! E sad da li mu je to bila tazbinska slava, ili je zadrzao svoju staru, ne znam! Ovo za Stanojeviće nije provereno i to sam čuo u Beogradu…. U Plešinu je veliki vašar za 7. Juli, ja tamo imam vikendicu i rodbinu, tamo ima i staro groblje gde su ti Marenovići sahranjivani, a sačuvana je i kuća prvih Marenovića od 200-300 godina, pravljena bez ijednog eksera….tako da slobodno možeš svratiti… Digitalni format, ti je prost: prekucas u word-u samo muske potomke i exportujes u pdf, ili slikas telefonom… Evo ti moja grana: Ranko, Miodrag, Sekula, Mirko rodjen 1855. god, Kosto?!?….eto, to je moja linija u zadnjih 180 god… Pozdrav

        Sviđa mi se

  2. Selo Maglič u IBarskoj klisuri, u blizini isotimenog starog grada, samo sa suprotne strane reke Ibra…
    Ne bih rekao da je to za Vasojeviće samo pretpostavka, postoje neki opravdani razlozi zbog kojih mislim da jesmo od Vasojevića. Pominjao sam vam koje slave slave Vasojevići. Ako budete išli opet u stari kraj, raspitajte se da li su nekad Marenovići koji žive u Plešinu menjali slavu i koja je bila stara slava, da li postoji neko sećanje na neku staru slavu, makar u vidu legende.
    Groblje? Groblje je veliki izvor informacija i treba prikupiti svaku moguću informaciju sa groblja.
    Koliko je neko živeo, kad je sahranjen, čiji je bio, ko mu podiže spomen itd…
    Ne bih pravio tako jednostavan rodoslov samo za pretke u jednoj liniji, ja sam pravio rodoslov malo drugačije.
    Kada sam došao do krajnjeg pretka do kojeg sam mogao doći, napravio sam rodoslov svih njegovih potomaka.
    Naravno, postoje neke praznine, nešto nije moglo da se popuni, ali se nadam da ću i to srediti.
    Takav rodoslov sam uradio na jednom velikom hamer papiru, onako načelno, dok ne uradim konačnu verziju.
    Predlažem ti da pogledaš protokol prihoda čibučkih za 1839 godinu za nahiju požešku, možda ćeš u njoj naći podataka.

    Sviđa mi se

    Odgovor

    1. Naravno da mi rodoslov nije do te mere jednostavan, naprotiv, potpun je sve od pomenutog Mirka Marenovića, žene mu Marte sa 3 sina, njihovom decom itd sve do mene… Takodje je na velikom papiru u formi drveta sa granama…nego sam ja Vama poslao samo imena moga oca, dede, pradede i čukundede da ne bi bespotrebno detaljisao… Tako sam mislio i Vi meni da posaljete uprošćeno samo imena muških… O staroj slavi u Plešinu niko ništa ne zna, čak ni najstariji ( deda mi je bio 14-to godište), svi znaju da su oduvek slavili sv Jovana i to uvek mrsno i bez žita ( što i Erdeljanović 1905. navodi za sve Crnogorce u knjizi Pleme Kuči)! Oko Vasojevićkog porekla: negde sam pročitao da je svela 40% stanovnika predela Vasojevići iz njihovog plemena! Lijeva Rijeka odakle su navodni Marenovići je zapravo četvoromeđa Bratonožića, Kuča, Vasojevića u na zapadu Moračana… Jeste da im je Vaso tu rodjen, ali tada na zemlji Bratonožića! Vladika Vasilije u drugoj polovini 18. v (kada bi Marenovići nastali) govori o SREZU Bratonožići i PROVINCIJI Vasojevići i provinciji Kuči u okviru sreza! Na primer: Šekularci kao starosedeoci slave sv Jovana ( preslava sv Ilija), a nisu plemenski vezani, već samo prostorno za Vasojeviće koji su bili samo vojvode te provincije! Tako da sve više naginjem da možda nismo ni menjali slavu, osim ako ti nemaš neku drugu tezu… Kad bi znali to staro prezime, lako bi dalje bilo… Nadam se da ja završim rodoslov Plešinske grane, ti Magličke i još neko Gružanske, pa da onda to sve sastavimo u jednu knjigu- monografiju sa slikama predela, prastare kuće, spomenika itd…ali prvo pravac Arhiv čim nadjem vremena… P.S: otkud ti to da nam rodoslov seže od 16. veka?

      Liked by 1 person

      Odgovor

  3. Ne znam gde si video da nam rodoslov seže do 16 veka, to nisam nigde napisao, čini mi se.
    Što se tiče rodoslova Gružanskih Marenovića, biće malo teže da neko to uradi jer knjige za taj kraj nisu sačuvane.
    Za ovu moju granu skoro da je gotov rodoslov, a za Plešinsku ne znam ko bi mogao da uradi, to je jako stara grana, od koje potiču sve ostale.
    Teza u vezi slave? Pa ne baš samo teza, imam nešto jače od teze, imam neke dokaze opromeni slave kod mojih Marenovića, kao i kod promena prezimena kod jednog dela familije, što ukazuje na jednu podelu kada je trebalo sačuvati glave pa se deo opredelio da sačuva prezime a promeni slavu, a drugi deo je smatrao da je važnije sačuvati slavu, a da uzme novo prezime, uzevši prezime po jednom od predaka.
    Da se to desilo dokazuju i ostali događaji tokom familijarne istorije, mnogi događaji tipa venčanje i slično, kad god je bilo nečega da se proslavi slavilo se na određeni dan – dan stare slave. Tako se beležila stara slava.
    Možda malo neobično, ali tako je bilo. Inače, mislim da su Vasojevići iz Lopata u Lijevoj Rijeci.

    Sviđa mi se

    Odgovor

  4. Ako je tako kao što kažeš, onda znači da nam je stara slava bila Arandjelovdan ili Aleksandar Nevski….

    Vasova kuća je bila na Nožicama – Lijeva Rijeka, a to je tik pored Lopata…naravno sve je provincija Vasojevići, samo što u tom kraju nisu bili jedino oni, već razna bratsva usled seoba su se tu zadržavala neko vreme, jer je Lijeva Rijeka bila pogranično područje ka tadašnjoj otomanskoj Turskoj! Zbog toga sam bio izrazio sumnju da smo deo Vasojevića…ali ako ti imaš dokaze da smo nekad slavili Arandjelovdan – ne branim! Značiće mi ta informacija…

    Jedino mi reci da li je ta promena bila vezana samo za tvoju granu u Magliču, ili se promena prezimena/slave desila još u Crnoj Gori (Lopatama) pre seobe na Goliju, dok smo još bili „jedno“?
    To mi je od značaja, zbog mog istraživanja ove plešinske grane…

    Sviđa mi se

    Odgovor

  5. …Moguće je da je neko u Magličkoj grani menjao prezime ili slavu, ali mene zbunjuje jedna stvar: u nekom od prethodnih komentara si rekao da je i tvojoj magličkoj i mojoj plešinskoj grani ista slava i preslava 20. jan/7. juli! To onda ukazuje na sledeće opcije:
    1) Stara slava je Jovanjdan / Ivanjdan,
    a prezime je onda promenjeno iz nekog starog npr. Vasojevićskog u novo – Marenović,
    Ili:
    2) Staro prezime Marenović je zadržano, (nigde se ne pominje kod Vasojevića)
    a Slava je onda promenjena iz npr. Arandjelvdan u Sv Jovan…

    I na kraju:
    3) Promenjeno je i prezime i slava…

    Meni prva opcija pije vodu, jer se podudara sa plešinskom legendom o Marunu i Perunu… ti onda reci 1,2 ili 3?

    Sviđa mi se

    Odgovor

  6. …i još da napomenem slične primere za moju tvrdnju:
    U knjizi Petra Ž. Petrovića „Raška“ iz 30-ih godina 20. veka, navodi se na strani 241 o poreklu rodova u varošici Raškoj da je doseljeno od Vasojevića samo 1 rod i 1 domaćinstvo (Pokimice slave Aleksandra Nevskog), od Lopaćana 2 roda sa 5 domaćinstava i to: Novkovići doseljeni u Rašku iz Piskanje i PEROVIĆI doseljeni iz Plešina – i jedni i drugi Lopaćani slave Sv Jovana!!!!
    I ne samo to, posebno navodi 1 rod i domaćinstvo Milošević starinom od Šekulara, takođe slavi sv Jovana…(kao i ostali Šekulari)… a navodi i jednu porodicu starinom iz Bihora…
    Dake: Lopaćane, Šekular i Bihor posebno se obrađuju, iako danas celu tu oblast pogrešno smatraju pod Vasojeviće!!!
    Marenoviće ne pominje jer ih u varoši Raška tih godina nije ni bilo…

    Sve ovo ukazuje da je stara slava Lopaćana doseljenih na Goliju (Novkovića, Perovića, a samim tim i Marenovića bila i ostala Sv. Jovan, te da nemamo veze sa plemenom Vasojevića niti njihovim slavama…

    Sviđa mi se

    Odgovor

  7. Ostao sam ti dužan odgovor za vreme promene prezimena. Prezime je promenjeno nakon preseljenja sa Golije na Maglič odnosno druge krajeve preseljenja. Da li je i u drugim krajevima preseljenja vršena slična promena ne znam, ali imam dokaze da je promena izvršena u mojoj grani. Ostaje za knjigu kada je budemo radili.
    Pozdrav

    Sviđa mi se

    Odgovor

Ostavite odgovor

